You are currently viewing טבעות אירוסין אתיות

טבעות אירוסין אתיות

אולי שמעתם על המושג "יהלומים נטולי סכסוכים", אך האם אתם יודעים מה פירוש התווית הזו? במשך שנים, "יהלומי דם" הניעו מלחמות, שפיכות דמים וסבל אנושי. כיום, אנו משתמשים בהבחנה של יהלומים "נטולי סכסוכים" כדי לומר שהיהלום נוצר באופן אתי. עם זאת, המונח נעשה שימוש נרחב ושגוי לתיוג יהלומים שאולי, למעשה, אינם נטולי קונפליקטים.

 

לפני שאתה קונה יהלום, ריכזנו עבורך מה פירוש המונח הזה וכיצד למצוא קמעונאי שהוא באמת נטול סכסוכים:

 

כיצד נקבע שהיהלומים נטולי סכסוכים?

על מנת להימכר בארצות הברית ובמדינות אחרות ברחבי העולם, יהלום צריך לעמוד בסטנדרטים שנקבעו על ידי תהליך קימברלי. תהליך קימברלי הונהג בשנת 2000 לאחר שמדינות אפריקה נפגשו כדי לקבוע כיצד לסיים את המסחר ביהלומי סכסוך. עד שנת 2003 יושמו הכללים במדינות האו"ם וכעת הם מנחים 99.8% מייצור היהלומים הגולמיים בעולם.

 

על פי תהליך קימברלי, יהלום סכסוך הוא מי שהרווח שלו מגיע לקבוצת מורדים ובעלי בריתם למימון אלימות נגד ממשלות ואזרחים חפים מפשע. תהליך קימברלי אינו מתייג בהכרח יהלומים ספציפיים כנטולי קונפליקטים, אלא מאשר את הספקים ככאלה.

 

על אף שתהליך קימברלי נועד לנתק את המימון של קבוצות אלימות, הוא אינו מתחשב בממשלות לגיטימיות הפוגעות בזכויות אדם. רווחי יהלומים ששימשו ממשלות אלה לצורך התעללות כגון עבודת ילדים או אלימות עשויים להיחשב נטולי סכסוכים במסגרת תהליך קימברלי, המהווה מגבלה ופיקוח משמעותית על תקנה זו. היא גם לא מצליחה לזהות אם יהלום גולמי שנחתך ומעובד במדינה עם הפרות מתועדות של זכויות אדם יהיה יהלום קונפליקט או לא.

 

יתר על כן, הוצאו אזהרות על מסמכים מזויפים שנראים כתעודות KP ממדינות כמו קונגו, גאנה, אנגולה ומלזיה. למרות שתהליך זה אינו מושלם, זו הדרך הקבועה היחידה לזהות יהלומים נטולי סכסוכים.

 

אבל יש קאצ' …

תהליך קימברלי מנע מהכנסת יהלומי סכסוך חדשים לשוק האמריקאי, אך הוא אינו מתחשב ביהלומים שכבר היו במחזור לפני התקנת התקנים. בהחלט אין שום דרך לקבוע את מקורו של כל יהלום שמסתובב ברחבי העולם. תהליך קימברלי מונע רק מכירת יהלומי סכסוך חדשים, תוך התעלמות מאלה שכבר נלבשו ונמכרו מחדש בשוק. ארצות הברית אימצה את תהליך קימברלי כחלק מחוק הפטריוט בשנת 2001, מה שהופך את התקן לחדש למדי בשוק האמריקאי.

 

תכשיטים ישנים

לא ניתן לקבוע כי תכשיטים ישנים, כולל פריטי וינטג 'או אחוזות, נטולי סכסוכים מכיוון שהם כבר היו בארץ עם הצגת הסטנדרטים החדשים. תכשיטי עיזבון, או פריטים שמגיעים ממי שנפטר, הם בדרך כלל זקנים מכדי שניתן יהיה לאמתם כנטולי סכסוכים, אולם רבים מהתכשיטים הגדולים מפרסמים מכירת תכשיטי עיזבון וינטאג ', בעודם מכנים עצמם קמעונאים נטולי סכסוכים.

 

ארגונים מסוימים אף מודים כי יצירות וינטאג 'עשויות להכיל יהלומי סכסוך. הם אומרים שהסכסוכים היו כל כך מזמן שמקובל לרכוש אותם כעת, כאילו העובדה שהיהלומים היו תוצר של אלימות יכולה להימחק פשוט על ידי הוצאתם מהבעלים המקורי ומכירתם למישהו אחר.

 

הודו כנראה תסכים מאוד עם הרגש הזה. המדינה עדיין מנהלת מאבק משפטי ופוליטי בכדי להשיב את האוצר הלאומי של יהלום קו-אי-נור מבית המלוכה הבריטי לאחר שחברת מזרח הודו תפסה את האבן בעקבות כיבוש פנג'אב בשנת 1849, במקום לאכוף את רצונו של המהרג'ה המנוח והשאיר את היהלום כאוצר היסטורי במקדש ההינדי של יגאנת.